Breng je
glimlach
weer terug!

Klachten

Kunstgebit

Tandarts

Halen & brengen

Klachtenregeling

Vanzelfsprekend zullen wij er alles aan doen om klachten te voorkomen. Indien u een klacht heeft horen wij dit graag als eerste van u.

De Boer Tandprothetiek & Tandheelkunde B.V. is aangesloten bij de Organisatie Nederlandse Tandprothetici. Deze organisatie heeft een klachtenregeling opgesteld waaraan ook wij zijn verbonden.

O.N.T.
Leidsevaartweg 99
2106 AS HEEMSTEDE
Tel: 023 – 720 04 44
E-mail: info@ont.nl
Webadres: www.ont.nl

De Boer Tandprothetiek & Tandheelkunde B.V. is tevens aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Mondzorg.

Wat kunt u doen als u niet tevreden bent over uw tandarts:

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts (of tandarts-specialist). U waarschijnlijk ook. Desondanks kan het een keer voorkomen dat u vindt dat hij of zij u verkeerd of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat u iets met die onvrede doet. Mocht u er niet uitkomen, dan kunt u bij de KNMT terecht. We leggen graag uit wat we voor u kunnen betekenen.

Vraag om een verhelderend gesprek met uw tandarts. Meestal lost dit al veel onduidelijkheden op. U kunt aangeven wat u onduidelijk vindt. En de tandarts kan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Bovendien is het voor de tandarts belangrijk om te weten dat u een probleem heeft. U kunt dan gezamenlijk zoeken naar een oplossing.

Als u er samen niet uitkomt, kunt u een stapje verder gaan en telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP, tel: 0900 – 20 25 012, € 0,90 per gesprek). Het TIP is opgericht door de beroepsorganisatie van uw tandarts, de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT). De afhandeling verschilt per situatie. De TIP-medewerker kan u verder adviseren. TIP raadt u soms aan uw probleem per brief aan de KNMT voor te leggen.

Als u besluit uw probleem per brief aan de KNMT voor te leggen, kunt u gebruikmaken van de KNMT-klachtenregeling, mits de tandarts lid is van de KNMT en bij de KNMT-klachtenregeling is aangesloten. Die regeling voldoet aan de eisen die de Wet klachtrecht cliënten zorgsector aan iedere zorgverlener stelt. De regeling biedt twee mogelijkheden. De KNMT kan namelijk een bemiddelende rol spelen of overgaan tot formele behandeling van uw klacht, resulterend in een uitspraak.

Voordeel van bemiddeling is dat er onder leiding van een deskundige bemiddelaar van de Bemiddelingsraad wordt gezocht naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Als de bemiddeling slaagt, wordt de uitkomst schriftelijk vastgelegd en is daarmee het probleem opgelost.

Als bemiddeling niet op prijs wordt gesteld of als een bemiddelingspoging niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u de KNMT vragen om een formele behandeling van uw klacht door de Centrale Klachtencommissie. U en uw tandarts worden dan uitgenodigd voor een gesprek over uw klacht. Aan beide partijen wordt gevraagd om het gerezen probleem toe te lichten. Enige weken later zullen beide partijen schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de uitspraak. Deze kan, als daar aanleiding voor is, vergezeld gaan met een aanbeveling aan de tandarts.

Aan de bemiddeling zijn geen kosten verbonden. Dat geldt ook voor de klachtbehandeling.

Voor een persoonlijk advies of informatie kunt u contact opnemen met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP) via telefoonnummer 0900 – 20 25 012 (€ 0,90 per gesprek).